عوامل از بین برنده رنگ خودرو چیست

عوامل از بین برنده رنگ خودرو چیست؟

یکی از مهمترین علت های کدر شدن و مات شدن رنگ خودرو تابش مستقیم نور خورشید به بدنه خودرو می باشد. این امر در فصل های گرم سال و خصوصاً در مناطق گرمسیر و جنوبی کشور بسیار مخرب تر و مشهود تر می باشد. به طوری که باعث سوختگی و از بین رفتن لایه محافظ رنگ خودرو خواهد شد. یکی از راههای جلوگیری از اثرات مخرب نور خورشید پارک کردن دور از تابش مستقیم خورشید می باشد خصوصا خودروها با رنگ تیره (مشکی، نوک مدادی، خاکستری، قرمز، گیلاسی، قهوه ای لیزری و…) بیشتر در معرض این آسیب هستند. پس یکی از راههای پیشگیری پارک کردن خودرو حتی الامکان در جای سایه و یا پارکینگ می باشد.

از دیگر روشهای جلوگیری از آفتاب سوختگی استفاده از پوشش سرامیکی خودرو است که البته روشی گران قیمت می باشد. پوشش سرامیکی به عنوان یک لایه محافظ شفاف روی بدنه خودرو نقش ایفا می کند. و از عوامل از بین برنده رنگ خودرو محافظت می کند. هرچند این لایه محافظ بسته به کیفیت و گارانتی سرامیک استفاده شده، پس از گذشت 5 الی 7 سال از بین خواهد رفت و همچنین در طول این مدت نیازمند نگهداری و ریکاوری کردن این پوشش می باشد.

برای احیا کردن رنگهای آسیب دیده دراثر تابش نور خورشید می توان از روش پولیش کاری حرفه ای استفاده کرد. این روش تا حدودی مات شدن و کدر شدن رنگ خودرو را بر طرف خواهد کرد.

عامل مهم بعدی فضله پرندگان بر روی بدنه خودرو هست. چنانچه خودرو خود را برای مدت طولانی ای در فضای باز پارک می کنید توصیه می شود حتماً از چادر برای پوشاندن خودرو استفاده نمایید.

در صورت بر خورد فضله پرندگان به رنگ خودرو در سریعترین زمان ممکن آن را برطرف نمایید. پس از شستشو نقاطی که در معرض قرار گرفته بود را پولیش بزنید.

عامل بعدی باران های اسیدی و یا استفاده از مواد شوینده نامرغوب می باشد. باران های اسیدی باعث ایجاد حفره ای کوچک خواهد شد و در صورت ضعیف بودن رنگ بدنه آسیب جدی به رنگ خودرو وارد خواهد کرد. معمولاً باران های اسیدی اولین باران ها در فصل های دارای باران هستند و همچنینن باران هایی که پس از آلودگی های هوا اتفاق می افتند.

سعی کنید پس از بارش باران خودرو خود را در این فرصت شستشو دهید.  توصیه می شود درصورتی که برای شست و شوی خودرو به کارواش مراجعه می کنید در انتخاب کارواش دقت کنید. این نکته از این جهت حائزاهمیت است که متاسفانه بعضی ازکارواشها از مواد اسیدی مثل تینرها و استون برای پاک کنندگی سریعتر رنگ خودرو در مخازن شوینده خود استفاده می کنند.

عامل دیگری که باعث آسیب به رنگ خودرو به مرورزمان خواهد شد خط وخش هایی سطحی و عمیق می باشد. از عوامل ایجاد خط و خش ها به روی رنگ بدنه خودرو می توان به برخورد شاخه درختان، کلید هنگام بازکردن درب، برخورد شی سخت، ترافیک و ساییدگی هنگام پارک کردن اشاره کرد.

در چنین مواقعی در صورتی که خراشیدگی رنگ بصورت سطحی باشد می توان با استفاده از پولیش اسمارت پن محل خراشیدگی را پولیش زده و اثر آن را محو نمود. ولی در صورتی که خراشیدگی عمیق باشد و با پولیش برطرف نشود بایستی توسط رنگ خودرویی محل خراشیدگی ترمیم شود. این نوع ترمیم رنگ که با عناوین قلم گیری یا خشگیری رنگ بدنه یا لیسه گیری نام برده می شود توسط افراد متخصص مثل نقاش اتومبیل و مراکز دیتیلینگ و خدمات رنگ خودروانجام می پذیرد.

از آن جا که فرایند خشگیری توسط افراد متخصص نیازمند صرف وقت و هزینه می باشد، می توان با پیدا کردن رنگهای آماده خودرویی مثل قلم خش گیر اسمارت پن، عملیات خش گیری را به صورت اورژانسی و اقتصادی تر نسبت به روش سنتی انجام داد.  در مدل خشگیر اسمارتپن تنوع رنگ برای تمامی خودرو های داخلی و خارجی طبق استاندارد کد رنگ هر خودرو وجود دارد. کافی است فقط کد رنگ ماشین خود را پیدا کنید (راهنمای پیداکردن کد رنگ خودرو) و سپس از سایت فروشگاهی اسمارت پن و یا نمایندگان فروشگاهی اسمارت پن در سراسر کشور تهیه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + دوازده =